جمعه, 10 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۳/۱۸ 
  • تعداد بازدید : 1250
next    /  2 prev
نقش بی‌بدیل مدیریت شهری قدس در پرورش قهرمانان بین‌المللی ورزشی

نقش بی‌بدیل مدیریت شهری قدس در پرورش قهرمانان بین‌المللی ورزشی

انبارهای شهرقدس از مدال‌ها و جام‌های رنگارنگ ورزشی پر شد

اگر بخواهیم حوزه‌هایی را نام ببریم که شهرقدس در سطح استان و کشور به‌واسطه آنها شناخته می‌شود، باید به حوزه‌های ورزش و صنعت اشاره کنیم. همانقدر که شهرقدس را به عنوان شهری صنعتی می‌شناسند، قدرت ورزش و ورزشکاران این شهر نیز زبانزد است. در این میان مدیریت شهری قدس با ایجاد زیرساخت‌های بسیار خوب در این حوزه، نقش بی‌بدیلی در پرورش استعدادهای شهرقدسی ایفا می‌کند. به طوری که نوجوانان و جوانان این شهر همواره در رشته‌های مختلف ورزشی در سطوح کشوری و بین‌المللی خوش درخشیده‌اند. ناگفته نماند که مدیریت شهری دوره پنجم به قهرمانان ورزشی شهرقدس بسان سرمایه‌های ارزشمندی می‌نگرد که باید با حمایت‌های لازم هم خود مسیر موفقیت را استمرار بخشند و هم الگوی دیگر نوجوانان و جوانان جامعه باشند، از این رو مدیریت شهری مصمم‌تر از قبل در جهت توسعه و تجهیز زیرساخت‌های ورزشی کوشیده‌‌ است. گزارش پیش رو نگاهی به برخی اقدامات شهرداری و شورای اسلامی در حوزه ورزش در دوره پنجم انداخته است.

 

ظرفیت بین‌المللی استادیوم 25 هزار نفری شهدای شهر قدس

مجموعه ورزشی شهدای شهرقدس و استادیوم 25هزار نفری واقع شده در آن از زیرساخت‌های بسیار مهم و حیاتی شهرستان قدس است که توسط شهرداری قدس بنا نهاده شده است. مجموعه‌ای ممتاز که به لحاظ برگزاری مسابقات فوتبال لیگ برتر کشور، نام شهرقدس را بر سر زبان‌ها انداخته و این شهر را به قطب ورزشی در سطح استان و کشور تبدیل کرده است. در این ورزشگاه شاهد برگزاری مسابقات مهمی بوده‌ایم که از مهم‌ترین آنها می‌توان به برگزاری دیدار‌های تیم‌های سرخابی پایتخت اشاره کرد.

 با توجه به اینکه ورزشگاه 25هزارنفری شهدای شهرقدس جزو ورزشگاه‌های بزرگ و برند کشور محسوب می‌شود، هم‌اکنون در مسابقات لیگ برتر میزبانی این بازی‌ها را بر عهده دارد. مجموعه ورزشی شهدا با توجه به کمک‌هایی که شورا و شهرداری داشته‌اند، به مرحله‌ای رسیده است که قابلیت برگزاری مسابقات آسیایی و ملی را هم دارد. این ورزشگاه در سال گذشته میزبان بازی‌های تیم فوتبال پیکان بوده است که از زمستان سال گذشته میزبانی دیدارهای تیم فوتبال سایپا را نیز پذیرفته است. با توجه به بحث رسانه‌ای بودن این بازی‌ها، این دیدارها بدون هیچ مشکل یا حاشیه‌ای برگزار شده است که ظرفیت‌های این مجموعه ورزشی را نشان می‌دهد. در بازی سال گذشته پرسپولیس و پیکان بیش از 20 هزار نفر تماشاچی حضور داشتند و 100 درصد جایگاه‌ها به طور کامل پر شده بود. در سال‌های قبل هم بازی‌های مشابهی برگزار شده بود اما این تعداد تماشاگر در تاریخ مسابقات شهرقدس بی‌سابقه است.

با پیگیری‌های مسوولان مجموعه ورزشی شهدای شهرقدس و حمایت شورای اسلامی شهر و شهردار قدس، ارتقای استانداردهای ورزشگاه برای برگزاری بازی‌های آسیایی در دستور کار این مجموعه قرار دارد. از سوی دیگر، توسعه این مجموعه نیز در دستور کار قرار دارد. بر اساس برنامه‌‌‌‌ریزی‌ها، احداث یک هتل جهانگردی و یک زمین تمرینی پیش‌بینی شده است که به کمپ تیم‌های ملی اختصاص خواهد یافت. این موضوع از 2 جهت برای این مجموعه و مردم درآمدزایی خواهد داشت. با تحقق این موضوع، از طرفی مجموعه ورزشی شهدا نفع خواهد برد و از طرف دیگر حضور تیم‌های مختلف در این مجموعه، درآمدی را ناخواسته وارد شهر می‌کند.

 

احداث یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های کشتی غرب استان تهران

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ورزشی که با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب شهرقدس در حوزه ورزش کشتی توسط این شهرداری در حال احداث می باشد، پروژه احداث سالن کشتی است که در حال حاضر در مراحل پایانی ساخت قرار دارد. این پروژه واقع در سی متری شورا، در دو بخش شامل سالن و قسمت اداری ساخته شده که سالن این مجموعه به مساحت 1342 مترمربع و با گنجایش 1200 نفر تماشاچی و 3 عدد تشک کشتی استاندارد، و همچنین بخش اداری آن با مساحت 390 مترمربع احداث شده است. با بهره برداری از این پروژه، این سالن به یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های کشتی غرب استان تهران تبدیل خواهد شد.

 

احداث سالن ورزشی چندمنظوره در منطقه یک شهرقدس

شهرداری قدس با نگاهی ویژه به ترویج و توسعه امر ورزش و افزایش سرانه‌های ورزشی در سطح شهر، ساخت پروژه‌های ورزشی را در دستور کار خود قرار داده و اقدام به احداث پروژه‌های ورزشی متعدد و همچنین تجهیز اماکن و مجموعه‌های ورزشی کرده است. احداث سالن چندمنظوره ورزشی جنب ساختمان شهرداری منطقه یک از جمله این پروژه‌هاست. این سالن ورزشی چندمنظوره که شامل سالن بسکتبال، والیبال و فوتسال می باشد با برآورد هزینه تقریبی پنجاه میلیارد ریال در دو بخش سوله ورزشی به مساحت 870 متر مربع و با ظرفیت 300 نفر تماشاگر و قسمت اداری با مساحت زیربنای 540 متر مربع در دو طبقه 270 متری در حال احداث است. این سالن ورزشی شامل بخش‌هایی چون اتاق مربیان، اتاق کنترل، رختکن، اتاق کمک‌های اولیه، اتاق اداری، کافه تریا، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، و غیره می باشد.

 

تجلیل از 138 ورزشکار قهرمان شهرقدسی

جوانان شهرقدسی دارای استعدادهای بسیاری در رشته‌های ورزشی هستند که حضور 138 قهرمان مدال‌آور جهانی، آسیایی و کشوری گواه این مهم است. به عنوان نمونه، حضور ژیمناست شهرقدسی برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی در مسابقات جهانی، فنی‌ترین ورزشکار جوان جهان و... گوشه‌ای از استعداد‌های ناب جوانان قدس است که شایسته تقدیر و توجه بیشتر است. این افتخارآفرینی‌ها موجب شد مدیریت شهری قدس در سال 97 طی مراسمی از 138 ورزشکار قهرمان شهرقدسی به پاس تلاش‌های ارزنده این عزیزان تجلیل کند.

 

تکمیل سکوهای تماشاچیان زمین چمن مصنوعی استادیوم شهدا

طرح تکمیل تجهیزات و سکوهای تماشاچیان زمین چمن مصنوعی استادیوم تهیه شده است و در سال جاری با برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار حائز صلاحیت، عملیات اجرایی این طرح از خردادماه آغاز خواهد شد. مساحت زیربنای این سکوها بالغ بر 1500مترمربع و با ظرفیت 1850 عدد صندلی مخصوص تماشاگران می‌باشد. طراحی بسیار زیبای سایه‌بان استادیوم در سه قسمت به صورت سازه، خرپا و کابلی، برخورداری از دو رختکن مجزا برای تیم‌های میزبان و میهمان، رختکن‌های مجهز به سالن ریکاوری، دارای اتاق‌های مدیریت، داوران، نماینده فدراسیون، پزشک، نمازخانه، اطلاعات و حراست، اتاق تاسیسات و برق، موتور خانه مجهز، سیستم گرمایش و سرمایش پیشرفته از امکانات در نظر گرفته شده در این طرح می‌باشد. همچنین از دیگر ویژگی های این پروژه می‌توان به 2500 متر مربع پارکینگ اختصاصی برای مهمان‌ها و بازیکنان، دو ورودی مجزا مخصوص بازیکنان و تماشاگران، 14 چشمه سرویس بهداشتی، سالن VIP در بالاترین نقطه سکوها به مساحت 100 متر مربع، جایگاه ویژه خبرنگاران به مساحت 20 مترمربع، سه باب مغازه تجاری جهت ایجاد بوفه و غذاخوری برای تماشاگران اشاره کرد.

 

احداث ۱۰ زمین چمن فوتبال در بوستان‌های سطح شهر

به منظور دسترسی آسان عموم شهروندان به زیرساخت‌های ورزشی و استفاده هر چه بیشتر و بهتر جوانان و نوجوانان از امکانات ورزشی، شهرداری قدس طراحی و احداث ۱۰ زمین بازی فوتبال در بوستان‌های سطح شهر را در دستور کار قرار داد.

 

توجه ویژه به تیم‌های پایه و استعدادیابی در خانه ورزش

در سال‌های گذشته طرحی برای ایجاد خانه ورزش ارائه شد تا در قالب آن به بحث ورزش پایه پرداخته شود. خوشبختانه این اتفاق افتاد و در سالن ولیعصر این اقدام پایه‌گذاری شد. بر همین اساس، والیبال بانوان برای اولین بار در شهرقدس پایه‌گذاری شد که بعد از چهار سال در مسابقات لیگ استان تهران شرکت کردند. همچنین آکادمی والیبال پسران نیز در شهرستان قدس پایه‌گذاری شد که در سال گذشته نیز از بدنه همین آکادمی تیم والیبال جوانان‌ شکل گرفت و به مسابقات اعزام شد. فوتسال بانوان هم احیا شد که باز به صورت آکادمی فعالیت دارند. همچنین فوتسال آقایان هم به صورت آکادمی و هم به صورت تیمی در آسیاویژن شرکت دارند. مدرسه کاراته هم احیا شد که مقام اول کشوری را آورده‌اند و آکادمی کاراته بانوان نیز مشغول فعالیت هستند. در سال 97 نیز کیک‌بوکس بانوان اضافه شد که در مسابقات مقام اول را کسب کردند. همچنین مدرسه بسکتبال و مدرسه فوتبال نیز فعال هستند که تیم‌های این آکادمی به مسابقات استانی و کشوری اعزام می‌شوند. همچنین برای اولین بار آکادمی کشتی فرنگی برای رده پایه راه‌اندازی شده است.

یکی از اهدافی که در خانه ورزش دنبال شده است انتخاب مربیانی است که دارای مدرک و سابقه مربیگری باشند. بر همین اساس، در قدم اول از مربی‌های مدارس استفاده شد و در ادامه افراد باسابقه در رشته‌های مختلف ورزشی وارد عرصه مربیگری شدند؛ افرادی که به لحاظ سابقه جزو برندهای ورزش شهرستان هستند. کار خوبی که در این میان صورت گرفت این بود که از بدنه باشگاه‌های شهرداری قدس، برخی پیشکسوتان که بعد از اتمام دوره ورزشی خود از جرگه ورزش خارج شده بودند، وارد عرصه مربیگری شدند و در واقع در این بخش یک خودکفایی صورت گرفته است.

اما در بحث ورزش پایه، چگونه از بین مردم استعدادیابی انجام می‌شود؟ در این زمینه همکاری خوبی با آموزش پرورش جریان دارد. مدارس پایه اصلی شکل‌گیری ورزش شهرستان هستند و بر همین اساس، در گام نخست مربیان به صورت رسمی به مدارس معرفی می‌شوند تا در مدارس حضور می‌یابند و استعدادیابی کنند. در گام دوم، فراخوان داده شد تا افراد علاقه‌مند در رشته‌های مختلف ورزشی مراجعه کرده و به صورت رایگان تست بدهند تا افراد مستعد شناسایی شوند. در مرحله سوم اقدام به برگزاری مسابقات شد تا نفرات برتر شناسایی شوند.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0