جمعه, 23 آذر 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۰/۰۷ 
  • تعداد بازدید : 4066
گزارشی جامع از اقدامات اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس

پیوند مدیریت شهری و شهروندان بر بستر شفافیت و اطلاع‌رسانی دقیق

در عصر حاضر، مفهوم ارتباطات و روابط عمومی به اندازه‌ای حائز اهمیت است که از آن تحت عنوان هنر هشتم یاد می‌کنند؛ چراکه روابط عمومی با برقراری پیوند میان تشکیلات حاکمیتی و عموم مردم، نقش تعیین‌کننده و اثرگذاری در آگاهی‌بخشی، فرهنگسازی و تنویر افکارعمومی ایفا‌ می‌کند. اهمیت حوزه ارتباطات در دنیای امروز که عصر روشنگری و شفاف ‌سازی می‌باشد، دوچندان شده است؛ چنانکه در بحران جهانی شیوع کرونا نیز اثرگذاری و نقش برجسته خود را بر همگان ثابت کرد، به طوری که اجرای قرنطینه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت کنترل شیوع این بیماری، جز از طریق اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی درمورد ویروس کرونا امکانپذیر نبود.

اداره ارتباطات شورای اسلامی و شهرداری قدس نیز همواره تلاش و همت خود را بر انعکاس درست و دقیق برنامه‌ها و اقدامات مدیریت شهری قرار داده و با بهره‌گیری از ابزار‌های ارتباطی نوین از قبیل شبکه‌های اجتماعی، نشریات، فضای مجازی و محیط شهری، در راستای شفاف‌سازی و روشنگری گام برداشته و شهروندان شریف شهرقدس را در جریان اخبار و اطلاعات دقیق و به‌روز در حوزه اداره امور شهر قرار داده است. جامعه در شرایط بحرانی و پیچیده کنونی نیازمند اطلاع‌رسانی دقیق از رویداد‌ها و اقدامات انجام‌شده در حوزه بیماری کروناست و آگاهی‌بخشی در این موضوع، مشارکت حداکثری مردم در اجرای برنامه‌های ستاد مقابله با کرونا را به دنبال خواهد داشت که موجب اثربخشی بیشتر و بهتر این برنامه‌ها خواهد شد.

 

انعكاس عملكرد مدیریت شهری قدس با تلفیق تخصص و شفافیت
با توجه به توسعه ابزارهای رسانه‌ای، شکل‌گیری فضای مجازی و تغییر ذائقه عمومی با وجود شبکه‌های اجتماعی متعدد و استفاده طیف وسیعی از جامعه از فناوری‌های نوین، اطلاع‌رسانی وارد عصرجدیدی از تکامل شده است. امروزه با تغییر کلی رویکرد اطلاع‌رسانی در سطح کلان، نقش و وظیفه مهم و خطیر روابط عمومی‌ها بیش از پیش در معادلات اطلاع‌رسانی احساس می‌شود و برخلاف دیدگاه غالب عمومی، روابط عمومی یکی از مهم‌ترین نقش‌های یک سازمان را بازی می‌کند. اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس با نگاه مثبت و مفید مهندس مختاری شهردار محترم قدس تلاش خود را بر آن نهاده است که با رعایت اصول حرفه‌ای کار رسانه‌ای، شفافیت و صداقت ضمن ارائه عملکرد مجموعه مدیریت شهری قدس در راستای حق قانونی شهروندان و اعتمادسازی همگانی، بر محور مسئولیت اجتماعی و همگانی گام بردارد و فعالیت خود را هیچگاه به انجام وظایف سازمانی محدود نکند.

 

اهداف کلان اداره ارتباطات شورای اسلامی و شهرداری قدس
۱- سیاست‌گذاری از طریق افکارسنجی و نظرسنجی و رساندن اطلاعات حیاتی به راس سازمان در خصوص عملکرد سازمانی
۲- هماهنگی و تعامل با سایر واحدها، ادارات و سازمان‌های شهرداری قدس به منظور اجرای هماهنگ  برنامه‌های شهرداری
۳- هماهنگی و فراهم نمودن ملزومات لازم برای برگزاری مراسمات، جلسات و دیدارهای مدیران ارشد مدیریت شهری
۴- تقویت ارتباطات مردمی، به‌وسیله ایجاد ابزارهای دریافت پیام‌های مردمی در پلتفرم‌های مختلف و طبقه‌بندی داده‌های مختلف
۵- ایفای نقش مشارکتی و سیاستگذاری سازمانی به وسیله نیازسنجی، تامین الزامات برگزاری و هماهنگی با همه ادارات درگیر در اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی
۶- تهیه و تولید محتوای لازم در انعکاس عملکرد سازمان در همه حوزه‌ها و پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی

 

انتشار سالانه ۱۸ هزار پیام در پلتفرم‌های ارتباطی شهرداری قدس
اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس با توجه به وظایف ذاتی سازمانی و به عنوان پیشانی مجموعه مدیریت شهری، مهم‌ترین محور فعالیت‌های خود را به حوزه اطلاع‌رسانی، انتشار اخبار و آموزش اختصاص داده است که با توجه به نگاه ویژه شهردار و اعضای شورای اسلامی قدس در خصوص حق قانونی شهروندان جهت اطلاع از تصمیمات و اقدامات جاری مدیریت شهری، از اهمیت و حساسیت بالایی برخوردار است. این اداره به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و سریع در ۶ پلتفرم ارتباطی از قبیل سایت خبری و شبکه‌های اجتماعی مختلف و... فعال است که روزانه به طور متوسط بیش از 40 پیام در حوزه‌های اطلاع‌رسانی، فرهنگ شهروندی، هویت و برندینگ شهر و... منتشر‌ می‌نماید. به عبارت دیگر می‌توان گفت سالانه بیش از ۱۸۰۰۰ مورد خبر، عکس‌نوشته، گزارش ویژه خبری، یادداشت، پیام شهروندی، پادکست، ویدئو و به نوعی ابعاد مختلف مدل ژورنالیسم انعکاس می‌یابد. همچنین این اداره به منظور معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شهرقدس و ارائه عملکرد شهرداری قدس اقدام به ساخت کلیپ‌های مختلف از جمله پروژه‌های افتتاحی در دهه فجر و هفته دولت و اینفوگرافیک در سال کرده که در پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی منتشر شده است.
 


ارتباط نزدیک اداره ارتباطات با رسانه‌ها و اصحاب رسانه
با توجه به اهمیت مقوله پاسخگویی مسئولان به اصحاب رسانه به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان، اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس اقدام به برگزاری چندین نوبت نشست خبری و دیدار اصحاب رسانه و مطبوعات با شهردار قدس و اعضای شورای اسلامی شهرقدس در مناسبت‌هایی همچون روز شوراها، روز روابط عمومی و روز خبرنگار می‌نماید. علاوه بر موارد مذکور، تمامی مدیران و مسئولان مدیریت شهری قدس در طول سال جاری همواره پاسخگوی سوالات و مطالبات شهروندان محترم از سوی اصحاب رسانه بوده‌اند و گفتگوهای ویژه و اختصاصی متعددی توسط رسانه‌های مکتوب و برخط با مسئولان مدیریت شهری با هماهنگی این اداره صورت پذیرفته است.

با توجه به نقش‌آفرینی موثر و همکاری اداره ارتباطات شهرداری قدس با اصحاب رسانه به‌ویژه خبرنگاران خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر ملی، در طول سال ده‌ها خبر و گزارش از اقدامات، عملکرد و اظهارات مدیران شهری قدس در سایت‌ها و خبرگزاری‌های معتبر ملی همچون فارس، تسنیم، مهر، ایرنا، برنا، ایسنا، تابناک، پانا و سایر خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری به انتشار رسیده است. با توجه به فعالیت بخش اعظمی از اصحاب محترم رسانه در رسانه‌های چاپی و مکتوب و جراید، در سال حدود بیش از ۸۰۰ خبر و گزارش توسط نشریات و روزنامه‌ها، هفته‌نامه، ماهنامه‌ها در خصوص اخبار مجموعه مدیریت شهری قدس منتشر گردیده است که اغلب توسط تیم تحریریه این اداره تنظیم و به انتشار رسیده است.

 

 

برگزاری مستمر ملاقات‌های مردمی و دیدار با خانواده شهدا
با توجه به سیاست‌های کلی نظام اسلامی مبنی بر لزوم ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم، جلسه ملاقات عمومی شهروندان با مهندس مختاری شهردار قدس در روزهای چهارشنبه هر هفته برگزار می‌شود و در این دیدارها به منظور تسریع در روند حل مشکلات شهروندان مدیران مناطق شهری، مدیران و معاونین شهرداری حضور دارند که از طریق شبکه‌های اجتماعی به شهروندان اطلاع‌رسانی می‌شود. علاوه بر این، شهردار و اعضای شورای اسلامی شهرقدس با حضور در مساجد محلات مختلف شهرقدس با مردم و اهالی دیدار و گفتگو می‌نمایند و همچنین دیدارهای منظم با خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان شهرستان قدس برگزار می‌شود که مقدمات اجرای این برنامه‌ها و انعکاس خبری آنها توسط این اداره انجام می‌پذیرد.
 


اطلاع‌رسانی بر بستر فضاهای شهری
اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس، در خصوص اجرای پروژه‌های متعدد عمرانی، زیرساختی، خدمات شهری، فرهنگی و آموزشی به شهروندان و همچنین آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی موارد مختلف بویژه در خصوص آموزش‌های پیشگیری و مبارزه با کرونا از سازه‌های تبلیغاتی و بنرها استفاده کرده است. گفتنی است اطلاع‌رسانی در خصوص پرداخت عوارض و بهای خدمات و اطلاعیه‌های شهرسازی، اطلاع‌رسانی مراسمات و برنامه‌های شهرداری در مناسبت‌ها، اعیاد و جشن‌های ملی و مذهبی از دیگر مواردی است که بنرها و طرح‌های گرافیکی توسط اداره ارتباطات بر روی سازه‌های تبلیغاتی، پرتابل‌ها و بیلبوردهای سطح شهر اکران می‌شود. در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی به منظور حفظ و ترویج شعائر دینی و آیین‌های ملی و مذهبی نسبت به انجام فضاسازی شهری و اداری با استفاده از بنر، پرچم، کتیبه، المان، ریسه و همچنین پخش کلیپ و طرح از تلویزیون‌های شهری می‌کند.

 

 

انتشار بولتن‌های خبری
یکی از اقدامات موثر و مسبوق به سابقه ادارات و واحدهای روابط عمومی چاپ بولتن‌های خبری درون‌سازمانی و برون‌سازمانی و نشریات محلی است که اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس نیز در کنار انتشار اخبار در رسانه‌های مکتوب کثیرالنتشار، برخط و فضای مجازی بدان اقدام کرده است. این اداره اقدام انتشار مستمر ویژه‌نامه «شهروند قدس» و سایر بولتن‌ها و کاتالوگ به منظور اطلاع‌رسانی و توزیع در میان پرسنل شهرداری قدس، ادارات شهرستان قدس و عموم شهروندان کرده است.

 

ارتباط نزدیک و آسان شهروندان با مدیریت شهری بر بستر سامانه 137
یکی از راه‌های ارتباط شهرداری‌ها با شهروندان و انعکاس موارد و نتایج آن سامانه تلفنی ۱۳۷ است که شهروندان طی تماس با آن و پاسخگویی توسط کارشناسان اداره ارتباطات و راهنمایی آنها، موضوعات و مشکلات و انتقادات خود را به مجموعه شهرداری برای اقدام موثر منتقل می‌کنند.

 

صفر تا صد برگزاری جلسات و مراسمات گوناگون
یکی از وظایف محوله این اداره در خصوص برپایی تشریفات و مقدمات برخی از جلسات درون‌سازمانی و برون‌سازمانی همچون جلسات شهرستانی و برخی مراسمات مناسبتی و همکاری با سایر ادارات و نهادها بوده است که در سال 98 بیش از ۱۰۰ جلسه و مراسم در اماکن گوناگون از جمله سالن‌های همایش شهرداری قدس برگزار گردید که چیدن سین برنامه‌ها، دعوت از مسئولین شهری و استانی و سخنرانان، همچنین تهیه و طراحی تقدیرنامه‌ها، پذیرایی، اطلاع‌رسانی و چاپ بنر و سایر امور مربوطه انجام پذیرفت. همچنین اداره ارتباطات به منظور هم‌افزایی هر چه بیشتر با سازمان‌ها و نهادهای مردمی اقدام به مشارکت در برگزاری مراسمات و برنامه‌های متنوع فرهنگی، مذهبی، آموزشی و تفریحی کرده است.
 
ایجاد بانک اطلاعاتی جامع مدیریت شهری
اداره ارتباطات با در اختیار داشتن بانک اطلاعاتی جامع از اطلاعات عمومی و آمارها، سرانه‌های عمومی شهرقدس، نقشه اماکن و معابر شهرقدس، شماره تلفن‌های بخش اعظمی از شهروندان، مسوولان شهری، روابط عمومی‌ها و خبرنگاران و ارسال پیامک در موارد لازم اطلاع‌رسانی، بانک جامع اطلاعاتی را به نسبت تهیه و آماده کرده است.
 

 

مستندسازی تصویری و کتبی
یکی دیگر از اقدامات این اداره تصویربرداری و فیلمبرداری جلسات اداری و مراسمات سطح شهر و همکاری با نهادهای مختلف شهرستان قدس همچون کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد انتخابات شهرستان قدس در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است که به صورت دقیق و منظم پس از انتشار و اطلاع‌رسانی آنها ذخیره‌سازی می‌شود. همچنین در طول سال با توجه به بندهای قانونی در خصوص عقد قراردادهای مختلف امور مربوط به برگزاری مزایدات و مناقصات شهرداری قدس به تعداد حدود ۲۰۰ مورد در این اداره انجام می‌پذیرد که مراحل دریافت از امور قراردادها، تهیه نامه‌های مربوطه، جمع‌آوری تاییدات، ثبت دبیرخانه، ارسال به دفاتر روزنامه، چاپ و انتشار، دریافت فاکتور هزینه و مدارک خبرنگارها و انجام امور مالی مربوط به پرداخت هزینه‌ها انجام می‌شود.

 

سایر اقدامات اداره ارتباطات
* راه‌اندازی و نصب سامانه آنلاین شورای نامگذاری معابر
* تصدی دبیری شورای نامگذاری توسط مدیر اداره ارتباطات و نامگذاری و نصب ۵۰۰ تابلوهای معابر
* نصب و راه‌اندازی سامانه پاسخگوی خودکار ۱۳۷ شهرداری قدس
* بسیج امکانات اطلاع‌رسانی اداره ارتباطات در مواجهه با ویروس کرونا
* ارسال بیش از ۳۰ هزار پیامک به شهروندان شهرقدس در خصوص نحوه اطلاع از غربالگری تلفنی بیماری کرونا
* تهیه بروشور اختصاصی دوزبانه فرصت ‌های سرمایه‌گذاری شهرداری قدس
* معرفی استعدادها و ظرفیت‌های شهرقدس در حوزه‌های مختلف صنعتی، فرهنگی، آموزشی، رفاهی، ورزشی و...
* ارائه بروشورهای تبلیغاتی جهت معرفی شهر به گردشگران و مسافران
* تبلیغات فراشهری با محوریت معرفی استعدادهای صنعتی جهت جذب سرمایه‌گذار خصوصی از طریق ویژه‌نامه‌ها، تولید اخبار، مجلات
* انعکاس و فرهنگسازی در کاهش تولید زباله، تفکیک از مبدا و قرار دادن زباله راس ساعت۹ شب
* حمایت از NGOهای فعال در زمینه محیط‌زیست و کاهش زباله و برگزاری همایش در این خصوص
*کمک در برگزاری جشنواره محلی در شهر با محوریت معرفی غذا، لباس، موسیقی و بازی‌های محلی شهر توسط سازمان فرهنگی
* نصب تابلوهای تبلیغاتی حاوی پیام‌های فرهنگی جهت لزوم رعایت قوانین شهروندی
* افزایش راه‌های ارتباطی با شهرداری و شهردار و اطلاع‌رسانی در سطح شهر
* مشارکت در برگزاری سلسله جلسات مسجدمحور مردم با مسئولان شهرستان قدس
* نصب بنرهای مفهومی و متفکرانه در خیابان‌های فرعی به جهت ایجاد زیباسازی و انتقال مفاهیم اجتماعی و اخلاقی
* استفاده از اشیاء و اقلام فرسوده برای زیبایی شهر و انتقال فرهنگ استفاده بازیافتی از وسایل
* همکاری با ستاد انتخابات شهرستان قدس در راستای برگزاری انتخابات

 

امتیاز :  ۵/۰۰ |  مجموع :  ۱

برچسب ها

    6.1.15.0
    V6.1.15.0