جمعه, 10 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۹/۲۳ 
  • تعداد بازدید : 666
گزارشی درباره بهره‌برداری از پروژه‌های متعدد بهسازی كوچه‌ها و خیابان‌ها در سال ۹۹


احیای شریان‌های شهرقدس با اجرای طرح جامع ساماندهی معابر


به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس؛ شهرداری قدس پیوسته و بدون توقف پروژه‌های مختلفی را جهت اجرا در نقاط مختلف شهر با اولویت نقاط کمتر برخوردار در دست اقدام دارد که در این میان به موضوعات اجرای پروژه‌های عمرانی، آسفالت‌ریزی و ترمیم آسفالت در معابر، پیاده‌رو‌سازی و جدولگذاری در معابر و شریان‌های اصلی شهر به شکل ویژه‌ای توجه شده است. با توجه به نیازسنجی‌هایی که صورت گرفته عملیات بهسازی معابر سطح شهر در بسیاری از نقاط به انجام رسیده و این موضوع جهت اجرا در سایر موقعیت‌های مدنظر نیز طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در دستور کار قرار دارد که عملیات بعضی از آنها آغاز شده است. از ابتدای سال نیز طی فراخوانی از شهروندان دعوت شد نواقص و ایرادات محل زندگی خود را از طریق سامانه ۱۳۷ و دیگر راه‌های ارتباطی اعلام شده به اطلاع مدیریت شهری برسانند تا در اسرع زمان نسبت به رفع آنها اقدام گردد. برای اینکه یک معبر به طور کامل ساماندهی گردد ضروری است اقدامات متعددی صورت گیرد، از این رو در حال حاضر طرح جامع ساماندهی معابر در قالب عملیات‌های جدولگذاری، اجرای کفپوش و لکه‌گیری و آسفالت معابر در نقاط مختلف شهر در حال انجام است. اجرای این طرح افق روشنی را پیش روی ما گذاشته است که تا پایان امسال معابر متعددی از حیث موارد یادشده ساماندهی شود.

حجم پروژه‌های انجام شده در این طرح به اندازه‌ای است که فهرست نمودن آنها در این مقال نمی‌گنجد و با روند فعلی، پروژه‌های متعددی در این حوزه در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. به عنوان نمونه، امسال عملیات لکه‌گیری کوچه‌های گل نرگس و گل یاس واقع در بلوار ۲۰ متری حضرت ولیعصر(عج) در راستای ساماندهی و تسهیل در فرآیند عبور و مرور وسایل نقلیه و جلب رضایت شهروندان انجام شد. همچنین عملیات لکه‌گیری آسفالت خیابان شهید شرعیان اجرا شد. علاوه بر اینها، پروژه‌های لکه‌گیری آسفالت خیابان هجرت ششم، بهسازی بلوار شهید محلاتی، آسفالت خیابان سلیم، عملیات كفپوش‌گذاری بلوار سردار شهيد حاج قاسم سليمانى و  پیاده‌راه‌سازی در بلوار ۳۰ متری شورای اسلامی نیز توسط معاونت امور زیربنایی و ترافیک شهرداری قدس اجرایی شد. یکی از پروژه‌های مهمی که شهرداری قدس در دست اجرا دارد، پروژه احداث بلوار زیتون می‌باشد. این پروژه در حال حاضر در مرحله خاکبرداری از لایه‌های سست، زیرسازی، بتن‌ریزی و اجرای پی و شالوده دیوار حائل قرار دارد.

 

عملیات ضربتی ساماندهی معابر
تیرماه سال جاری بود که در یک عملیات ضربتی، بلوار امام حسین(ع)، بلوار مصلی از چهارراه شهیدان گودرزی به سمت ۴۵ متری، ابتدای بلوار همدانی، ‏خیابان میثاق، بلوار ‏ ۳۰ متری شهدا، خیابان محلاتی، بلوار مرزبانان، ‏خیابان شورا ما بین خیابان محلاتی و میثاق، تقاطع بلوار امام حسین(ع) و ۲۰ متری ولیعصر(عج)، خیابان نفت، خیابان نوروزی، ‏خیابان شهرک عزیزی، زیر پل ورودی شهر، خیابان آزادی قبل از میدان مصلی و خیابان مبارزان لکه‌گیری و آسفالت شد. همچنین عملیات لکه‌گیری و آسفالت در معابر اصلی همچون خیابان‌های آزادی، مفتح جنوبی، البرز، افراسیابی و تقاطع بلوارهای امام خمینی و انقلاب اسلامی و چندین کوچه در نقاط مختلف سطح شهر نیز اجرایی شد. رفع نواقص موضعی و جلوگیری از گسترش خرابی روسازی آسفالت‌ها و همچنین تامین سطحی ایمن در معابر شهر از خواسته‌های اساسی و بحق شهروندان بوده که مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار گرفته است.
پروژه بعدی اتمام عملیات زیرسازی و آسفالت خیابان گلستان بود که ساماندهی این خیابان به دلیل اینکه یکی از محورهای  ورودی اصلی شهرک صنعتی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که عملیات زیرسازی و آسفالت فاز دوم این محور نیز در تیرماه پایان یافت. بهره‌برداری از زیرگذر تولیدگران دیگر پروژه‌ای بود که می‌توان مورد اشاره قرار داد. پس از پایان عملیات عمرانی این پروژه توسط شرکت راه‌آهن، شهرداری قدس جهت تسریع در بهره‌برداری از این پروژه و علیرغم تکلیف قانونی نسبت به این پروژه، اقدام به زیرسازی و آسفالت، نصب نیوجرسی، خط‌کشی محوری، اجرای سرعتگیر، نصب چراغ چشمک ‌زن و دیگر علائم ترافیکی نمود تا این زیرگذر برای بهره‌برداری آماده شود و یکی از محورهای مهم ورودی و خروجی شهرقدس زیر بار ترافیک برود. اجرای عملیات لکه‌گیری آسفالت کوچه فرشچیان در خیابان امیرکبیر و اجرای آسفالت بن‌بست ایمان در خیابان قدس از دیگر پروژه‌های اجرا شده در تیرماه امسال بوده است. در راستای ساماندهی معابر جدیدالاحداث در مناطق مختلف شهر قدس، عملیات زیرسازی معابر شهرک فرشته و کوچه‌های رشادت ششم و هفتم در شهرک فرزان جهت اجرای آسفالت توسط شهرداری قدس اجرا گردید.

بخش‌ دیگر طرح جامع ساماندهی معابر معطوف به اجرای پروژه‌های جدولگذاری و کفپوش‌گذاری است. بلوار طالقانی سرخه‌حصار، بلوار شهيد حاج قاسم سلیمانی، خیابان شهید صدوقی، بلوار سی متری شورا، بلوار شهدای اصناف، و خیابان‌های طالقانى، امام على(ع) و شهید نبوی از جمله معابری است که در این ماه عملیات جدولگذاری در آنها انجام شده است. اجرای کفپوش در رینگ پارک جنگلی زیتون و عملیات تکمیلی اجرای کفپوش در رفیوژ بلوار مصلی با اجرای جدول مدادی برای آبخوری درختان و فضای سبز بلوار نیز از دیگر پروژه‌های اجرا شده توسط شهرداری قدس می‌باشد.

 

تسطیح و ترمیم فرورفتگی‌ها و نوارهای حفاری سطح شهر
عملیات ترمیم و تسطیح نوارهای حفاری، چاله‌ها و فرورفتگی‌های معابر سطح شهر با مخلوط‌ریزی و بتن‌ریزی خشک به منظور تسهیل در تردد شهروندان و وسایل نقلیه با تلاش و همت عوامل واحد امانی معاونت امور زیربنایی و ترافیک شهرداری انجام می‌شود. این ترمیم‌های موقتی در وضعیت ضروری‌، مانند ترمیم نوارهای حفاری، چاله‌ها یا فرورفتگی‌هایی كه نیاز به ترمیم سریع داشته باشند به منظور حفظ رویه تا زمانی كه ترمیم‌های با‌دوام‌تری اجرایی شود و در راستای بهبود و ایمن‌سازی خیابان‌ها و کاهش خطرات احتمالی تصادفات و تسهیل در فرآیند عبور و مرور وسایل نقلیه صورت می‌گیرد. عدم هماهنگی میان دستگاه‌ها و سازمان‌های خدمات‌رسان با شهرداری و عدم تکمیل زیرساخت‌های شبکه آب و فاضلاب شهر علاوه بر افزایش هزینه‌های تحمیلی به شهرداری در زمینه آسفالت معابر و رهاسازی آن‌ها پس از اجرای عملیات مذکور توسط این ادارات، مشکلاتی برای شهروندان در امر عبور و مرور وسایل نقلیه به وجود می‌آورد.

 

مناسب‌سازی معابر برای معلولان، جانبازان و افراد كم‌توان جسمی
نامناسب بودن برخی معابر جهت تردد معلولان یکی از دغدغه‌های اصلی این عزیزان در سال‌های گذشته بوده است، ار این رو در دوره پنجم مدیریت شهری رفاه افراد کم‌توان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و ردیف‌های اعتباری مختص این امر نیز در بودجه تعریف گردید. معیار مطلوب بودن یک محل برای معلولان و جانبازان، مناسب بودن آن با نیازهای حرکتی آنان و قابل استفاده بودن آن برای این افراد است. در واقع نگاه مسئولان در این زمینه بسیار حائز اهمیت است. از جمله این اقدامات می‌توان به جانمایی پارک اتومبیل در محل مناسب و در دسترس، وجود سطوح شیب‌دار با سطح شیب مناسب در ساختمان‌ها، وجود پیاده‌روهای یکدست، ایجاد محل‌های مناسب برای عبور معلولین از عرض خیابان یا پارک‌ها، ورودی سرویس‌های بهداشتی، نصب تابلوهای ویژه عبور معلولین و... اشاره کرد.

 

اجرای عملیات آسفالت و لكه‌گیری در منطقه شهرك شهید عزیزی
همچنین عملیات آسفالت و لکه‌گیری آسفالت در نقاط مختلفی از سطح معابر منطقه شهرک شهید عزیزی شهرقدس و بلوار ۳۰ متری شورای اسلامی توسط شهرداری قدس اجرایی شد. با توجه به رویکرد مجموعه مدیریت شهری مبنی بر برخورداری شهرقدس از معابر استاندارد، عملیات آسفالت و لکه‌گیری آسفالت در نقاط مختلفی از سطح معابر شهرک شهید عزیزی شهرقدس و بلوار ۳۰ متری شورای اسلامی توسط معاونت امور زیربنایی و ترافیک انجام شد.

 

ساماندهی ورودی شهرک صنعتی با آسفالت خیابان گلستان
یکی از پروژه‌های مهمی که در این حوزه اجرایی شد، زیرسازی و آسفالت خیابان گلستان بود. ساماندهی این خیابان به دلیل اینکه یکی از محورهای ورودی اصلی شهرک صنعتی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و موجب تسهیل در عبور و مرور شهروندان در این محور می‌شود.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0