پنج‌شنبه, 13 ارديبهشت 1403
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۴/۰۵ 
انعكاس همدلی و پیگیری های اعضای شورای اسلامی شهر قدس در اجرای فراگیر پروژه های عمرانی سطح شهر در بهار 98

گزارش ویژه خبری از عملکرد سه ماه نخست سال 98 شورای اسلامی شهر قدس:

انعکاس همدلی و پیگیری های اعضای شورای اسلامی شهر قدس در اجرای فراگیر پروژه های عمرانی سطح شهر در بهار 98

بی شک بهار 98 را می توان نقطه عطفی در عملکرد اجرایی مجموعه مدیریت شهری قدس در زمینه عمرانی دانست، کلید خوردن پروژه های بی شمار عمرانی در سرتاسر شهر و پیگیری مجدانه طرح های نیمه تمام، نوید یک سال پرکار و ثمربخش را در زمینه توسعه زیرساختی می دهد که البته نشانه های آن در بودجه مصوب سال 98 با اختصاص بیش از 60 درصد اعتبارات به اجرای طرح های عمرانی دیده می شد. شورای اسلامی شهر قدس نشان داد که به توانایی های شهردار خود اعتماد کامل دارد و به همین دلیل هنگامی که اجرای پروژه های بیشمار در لایحه بودجه 98 را مشاهده نمودند بدون هیچ تردیدی تخصیص اعتبارات و تصویب بودجه را انجام دادند. از آغاز فصل بهار نیز اعضای شورای اسلامی شهر با وجود بارندگی های سیل آسا سال پرکاری را شروع نمودند و پس از آن به طور جدی پیگیر اتمام پروژه های نیمه تمام شدند. در جلسات مهمی که که در سه ماه اخیر برگزار گردید قاطعانه بر مواضع خود پافشاری نمودند و خواستار ورود همه نهاد های اجرایی ذی ربط برای حل معضلات و مشکلات کهنه شهر شدند. به هر تقدیر کارنامه ای که در سه ماهه نخست سال 98 از وضعیت اقدامات انجام شده در شهر وجود دارد، نمایانگر انعکاس همدلی و پیگیری اعضای شورای اسلامی شهر قدس در اجرای فراگیر پروژه های عمرانی در سطح شهر می باشد که نمود آن فعال بودن حدود 60 کارگاه عمرانی در سطح شهر به منظور به ثمر رساندن پروژه های گوناگون در این مقطع زمانی است، در ذیل برخی از نقطه نظرات اعضای شورای اسلامی شهر در خصوص مسائل گوناگون مرتبط به حوزه کاری شان را در ذیل می خوانید:

جدیت در توسعه راه ها و محورهای مواصلاتی شهرقدس
نقی علی وند، رییس شورای اسلامی شهر قدس گفت: ساماندهی معابر شهری از طریق لکه گیری و آسفالت در شهر قدس هم اکنون در دستور کار است و همه محلات شهر با اولویت مناطق کمتر برخوردار در انجام می باشد و شهرداری قدس با تمام توان در چندین نقطه از شهر در حال ساماندهی معابر و آسفالت ریزی می باشد و تا کنون بیش از 25 هزار متر آسفالت در سطح شهر مورد استفاده قرار گرفته است.

وی افزود: توسعه راه ها و محورهای مواصلاتی در شهرقدس با جدیت دنبال خواهد شد، همچنین یکی از راهکار ها و تدابیر اتخاذ شده برای رفع انسدادهای ترافیکی در شهر قدس معطوف به توسعه راه ها و محورهای مواصلاتی می شود که با عنایت به امکانات و بضاعت موجود مدیریت شهری، در این حوزه اقدامات موثری عملیاتی شده است. آنچه که به عنوان یکی دیگر از تمهیدات پیش بینی شده در خصوص تسهیل روند تردد خودروها قابل طرح است به اصلاح هندسی معابر معطوف می شود که با اجرای اصولی آن می توان به توفیقات شایسته ای در این عرصه نائل شد.

نقی علی وند همچنین درباره تمهیدات اندیشیده شده در رابطه با مشکلات ترافیکی که با توجه به تراکم بالای جمعیتی و نامناسب بودن زیرساخت ها، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از مشکلات ترافیکی و دشواری هایی که  در عرصه تردد و عبور و مرور خودروها شاهد آن هستیم، ریشه در معضلات و نارسایی های گذشته دارد که بنا به دلایل گوناگون همچون رشد فزاینده جمعیت، معماری شهری، مهاجر پذیری و همجواری شهر قدس با پایتخت و نزدیکی با برخی از شاهراه های ارتباطی قابل ارزیابی و بررسی است.

 نقی علی وند رییس شورای اسلامی شهر قدس با بیان اینکه مسئله اوقاف و ترافیک شهری از مهمترین معضلات شهروندان قدس است، اظهار داشت: مدیریت شهری قدس به موضوع احیای بافت های فرسوده، به عنوان اولویتی ضروری و حائز اهمیت نگاه می کند و با عنایت به ضرورتی که در این خصوص برای بهسازی چنین ابنیه و اماکنی احساس می شود، بسته های تشویقی ویژه ای در این خصوص تعریف و تصویب کرده که می تواند انگیزه لازم برای اقدام به بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده در چارچوب استانداردهای شهری احداث بنا را در مردم ایجاد کند.

کمیسیون اصناف و مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر قدس با جدیت پیگیر مطالبات صنوف است
حسین چناقچی رئیس کمیسیون اصناف و مشارکتهای مردمی شورای اسلامی شهر قدس با اشاره به تشکیل کمیسیون اصناف و صنعت برای نخستین بار در مجموعه شورای اسلامی دوره پنجم، بیان داشت: با توجه به اهمیت و جایگاه اصناف و ضرورت شکل گیری کمیسیونی در این حوزه و نیز در راستای تعامل هر چه بیشتر مجموعه مدیریت شهری با اصناف و صنعتگران شهر، برای نخستین بار در شورای اسلامی دوره پنجم اقدام به تشکیل کمیسیون اصناف، صنایع و جذب مشارکت های مردمی کردیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه طی٢ سال اخیر اقدامات خوبی در این کمیسیون مصوب شده، افزود: با توجه به ضرورت انتقال و تجمیع واحدهای صنفی آلاینده و مزاحم شهر به خارج از شهر، تلاش گردید با انتقال تدریجی صنوف آلاینده به شهرک‌هایی در خارج از شهر و ساماندهی بخشی از این مشاغل اقدام عملی صورت گیرد.

رییس شورای اسلامی شهرستان قدس ادامه داد: همچنین به همت کمیسیون اصناف و صنایع و به منظور معرفی ظرفیت های صنعتی شهر و ارائه توانمندی های شهر قدس در این حوزه در نظر داریم تا نمایشگاه دائمی صنعت را احداث نماییم تا بتوانیم شهر قدس را به عنوان یک شهر صنعتی در کشور معرفی کنیم.

چناقچی در خاتمه با بیان اینکه سرعت و کیفیت در اجرای پروژه های شهری مطالبه بحق مردم است تصریح کرد: با توجه به اینکه شهر قدس به کارگاه سازندگی و عمرانی برای آبادانی شهر تبدیل شده و پروژه های زیادی در دست اجرا می باشد وظیفه ناظرین و مسئولین اجرایی شهرداری نظارت و دقت بیشتر و مستمر بر حسن انجام در کیفیت و سرعت بیشتر عملیات اجرای پروژهاست.

توسعه ورزش قهرمانی در شهر قدس با هدف تقویت سرمایه اجتماعی
ابوطالب آذربراء نایب رییس شورای اسلامی شهر قدس و رییس کمیسیون ورزشی با بیان اینکه مجموعه شورای اسلامی و شهرداری قدس سرمایه گذاری در امر توسعه ورزش قهرمانی را با راهبرد تقویت سرمایه اجتماعی می نگرد، اظهار داشت: به میزانی که شهرقدس با هویت شهری صنعتی مطرح است وجود قهرمانان ورزشی نیز به سهمی مشابه در برند سازی نام این شهر نقش ایفا نموده است و مدیریت شهری قدس با ایجاد زیرساخت‌های خوب در این حوزه، نقش بی‌بدیلی در پرورش استعدادهای شهرقدسی ایفا می‌کند.

وی افزود: راهبرد توسعه ورزش قهرمانی از طریق توسعه زیرساخت های محکم و قوی ورزشی با هدف تقویت سرمایه اجتماعی و ایجاد همبستگی و پیوند میان اقوام گوناگون ساکن در این شهر و برای ایجاد یک کل منسجم اجتماعی صورت می پذیرد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر قدس با اشاره به مراحل پایانی احداث سالن کشتی با مساحت 1342 مترمربع و با گنجایش 1200 نفر تماشاچی و 3 عدد تشک کشتی استاندارد، تصریح کرد: مجموعه ورزشی شهدای شهرقدس و استادیوم 25هزار نفری استخر ها، باشگاه ها و ورزشگاه های گوناگون و همچنین باشگاه های خصوصی ورزشی مختلف در سطح شهر بستر پرورش قهرمانان را تا حد زیادی مهیا نموده است اما لازم است با ایجاد زیرساخت های جدید به تقویت این حوزه بپردازیم.

با اتخاذ تمهیدات صحیح در سطح شهر قدس درصدد حل معضلات ترافیکی هستیم
دکتر بنفشه رفیعی رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی استان تهران ، با اشاره به اهمیت اتخاذ تصمیمات کارشناسانه به منظور حل معضل ترافیک سطح شهر، اظهار داشت: یکی از عواقب جهش جمعیتی و تراکم بالای جمعیت و با توجه به مهاجرپذیر بودن  برخی شهرستان ها  که گریبانگیر شهر قدس نیز  شده است، مسئله ترافیک در شوارع اصلی می باشد.

وی تصریح کرد: وضعیت نابسامان ترافیکی بلوار اصلی شهر اتصال بزرگراه حکیم به شهرقدس که انتقال ترافیک ورودی به داخل شهر را درپی خواهد داشت شدت می گیرد که در نتیجه شاهد ایجاد گره های کور ترافیکی در سطح شهر خواهیم بود عدم اتخاذ تصمیمات صحیح ترافیکی با توجه به افزایش تعداد بالا خودروی عبوری متاثر از سفرهای شهریار، ملارد که بار ترافیکی را تشدید خواهد نمود.

در ادامه رییس کمیسیون فرهنگ و امور بانوان شورای اسلامی شهر قدس، با اشاره به ترافیک سنگین در بلوار 45 متری انقلاب افزود: بلوار 45 متری انقلاب در ورودی خود به دلیل احداث پل ورودی و افزایش تعداد بالای خودروهای عبوری که بخشی از ان متاثر از سفرهای شهریار ، ملارد و اندیشه می باشد و حدفاصل ریل راه آهن تا دوربرگردان روبروی خیابان صنعت چهارم  دارای ترافیک سنگینی است.

دکتر بنفشه رفیعی، در خاتمه با بیان اینکه با اصلاح دور برگردان بلوار 45متری انقلاب، درصدد هستیم تا از معضلات ترافیکی سطح شهر بکاهیم، اظهار داشت: با تلاشهای شبانه روزی معاونت امور زیربنایی و ترافیک شهرداری قدس دوربرگردان بلوار 45 انقلاب تکمیل گردیده و در حال حاضر از حجم  ترافیک  درصد قابل قبولی کاسته شده است.

احداث پارک آب شن در حاشیه رودخانه فصلی قدس
الهام میرزایی رییس کمیسیون زیربنایی شورای اسلامی شهرقدس با بیان اینکه رودخانه فصلی دارای ابگیر های مختلف با عمق های متفاوت در طول بستر و حریم رودخانه با پیشروی ساخت و ساز در داخل شهر قرار گرفته است اظهار داشت: به زودی پارک آب شن در حاشیه رودخانه فصلی قدس با مساحت تقریبی  43/6 متر مربع و طول 2/7 مترمربع با طرحی بسیار زیبا در کوتاهترین زمان ممکن به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: این پروژه در ارتباط نزدیک با دانشگاه و مراکز صنعتی و باغات و منازل مسکونی بوده و به همین دلیل قادر به جذب تنوع وسیعی از مخاطبین می باشد هدف اصلی طراحی ، بازگشت به اصالت رودخانه و تاکید بر موجودیت و حفظ بقای بستر آن به شکل طبیعی بوده است.

رییس کمیسیون زیربنایی شورای اسلامی شهرقدس با اشاره به مهم ترین مشکل شهرقدس افزود: مهم‌ترین مشکل شهرقدس از نظر بنده، مشکل فاضلاب شهر است و بعضی مناطق شهرقدس سنگی بوده و نفوذ آب به این دلیل در آن منطقه صورت نمی‌گیرد و عملیات اجرایی شبکه فاضلاب هر چه سریعتر بایستی اجرا شود و مردم به خصوص کودکان و بانوان از لحاظ بهداشتی با این موضوع درگیر هستند.

رئیس کمیسیون زیربنایی شورای اسلامی شهرقدس بیان کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای شبکه فاضلاب شهرقدس بسیار پایین است و پاسخگوی نیاز شهر نیست و همچنین حفاری‌های که توسط ادارت خدمات‌رسان مثل آب، مخابرات و برق انجام می‌شود شهرداری به دلیل محدودیت در بودجه قادر به ترمیم این حفاری‌ها و چاله‌های به وجود آمده نیست و بایستی نگاه ویژه‌ای در خصوص افزایش بودجه به این ادارات مهم در شهرستان قدس از سوی مسوولین بالادستی بشود.

لزوم تسریع در احداث هتل ورزش توسط شهرداری قدس
مهندس منصور حیدری اظهار داشت: وجود جوانان با استعداد در شهر به ویژه در عرصه ورزش، وجود مراکز علمی و دانشگاهی و استادیوم 25 هزار نفری شهدای شهر قدس همگی عواملی برای تاکید بر لزوم احداث هتل ورزش در شهر قدس هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه اعتبارات لازم در بودجه سال 98 برای احداث این هتل پیش بینی شده است، اقدام سریعتر برای جذب سرمایه گذار و آغاز عملیات اجرایی این هتل می تواند تحرک و پویایی عمرانی و دستاورد بزرگی برای مدیریت شهری قدس رقم بزند.

عضو شورای اسلامی شهر قدس در ادامه گفت: احداث این هتل از بعد اقتصادی در سطح منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود و مشاغل جانبی بسیاری را ایجاد خواهد کرد ضمن اینکه پیش بینی می شود حدود 2000 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی انجام پذیرد.

حیدری با بیان اینکه محل احداث این هتل در ابتدای خیابان بهشت و در نزدیکی آرامستان و پایانه شهری قرار دارد در پایان بیان داشت: امید است با جذب سرمایه گذار مناسب و تخصیص اعتبارات لازم از سوی شهرداری هر چه سریعتر شاهد شروع فعالیت های مربوط به احداث این هتل باشیم زیرا در این حوزه زمان بر شدن و تاخیر به معنای چشم پوشی از فرصت های بسیار درآمد زایی است که در حوزه جذب گردشگر و اداره این مجموعه وجود دارد.

وظیفه مدیریت شهری ترویج ورزش همگانی است
داود گرجی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی قدس اظهار داشت: طبق قانون وظیفه شهرداری و مدیریت شهری بر هزینه در ترویج ورزش همگانی است و در بودجه سال جاری شهر مبلغ ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به امر ورزش اختصاص یافته است که می‌توانست به طور دیگری باشد و مبلغ پایین تری به این حوزه اختصاص یابد و هیچ کسی نیز ما را برای این کار بازخواست نمی‌کرد و مورد انتقاد نیز قرار نمی‌گرفتیم.

وی افزود: دلیل اختصاص این مبلغ از بودجه ۲۹۰ میلیاردی شهر به ورزش این بود که خود را از مردم می‌بینیم و شرایط اقتصادی کشور را درک کرده و به این نتیجه رسیدیم که باید مدیریت شهری به این موضوع ورود کند اما بودجه شهر نیز محدودیت‌هایی را دارد که اجازه هزینه بیشتر را نمی‌دهد.

عضو شورای اسلامی قدس بیان داشت: شهرداری و شورا متولی امر ورزش نیست و اداره ورزش و جوانان متولی این امر است ولی با توجه به کم‌کاری اداره ورزش و دولت تمام انتظار جامعه ورزشی به سوی شورای شهر و شهرداری سوق پیدا کرده و این موارد برای شهری که در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های ورزشی کشور است نباید این مسائل را ما در آن شاهد باشیم و فرمانداری شهرستان باید برای این شرایط تدبیر کند.

عزم شورای اسلامی برای جذب و سراریز شدن بودجه های دولتی به شهرقدس
حسن چیوایی عضو شورای اسلامی شهر قدس بیان داشت: شهرقدس در سال 1388 در تقسیمات جغرافیایی از حوزه شهر به شهرستان ارتقا یافت و اکثر ادارات کل دولتی نمایندگی ادارات خود را در شهرستان مستقر کردند ولی متأسفانه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات دولتی برای این ادارات، شورا و شهرداری قدس در راستای استقرار این ادارات و بهره مندی شهروندان از خدمات رسانی به موقع ادارات مذکور اقدام به در اختیار گذاشتن و یا ساختن ساختمان و تجهیزات ادارای به این ادارات و نهادها نمود.

وی با بیان اینکه با گذشت ده سال از شهرستان شدن قدس و افزایش بالای جمعیت هنوز برخی از این مجموعه ها اقدامی در خصوص احداث ساختمان و یا جذب بودجه از ادارات متبوع خود ننموده اند.اظهار داشت: با توجه به وضعیت موجود شورا و شهرداری قدس در سال جاری از تمدید اجاره ساختمان های این ادارات و یا اقدامات مشابه مربوط به این نهادها خودداری خواهد نمود تا شورای شهر و شهرداری بتواند با برگشت اعتباراتی که در اختیار این ادارت قرار داده خدمات بهتری به شهروندان شهر قدس ارائه نماید.

پیگیری صدور سند املاک مردم از اوقاف هستیم
دکتر محسن عسکری در بیان پیگیری های مکرر شورای اسلامی شهر و شهردار قدس گفت: مهمترین مشکل بافت فرسوده در شهر قدس حجم بسیار زیاد املاک قولنامه ای و موقوفی است که به دلیل نداشتن سند نمی توانند از تسهیلات استفاده کنند این در حالی است که شهرداری تا سقف 80 میلیون تومان تسهیلات نوسازی و بازسازی ارائه می دهد.

رییس شورای اسلامی شهر قدس گفت: با پیگیری کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهرقدس، در حال تصویب  بافت فرسوده در کمیسیون ماده پنج هستیم،  با پیگیری هایی که داشته ایم امیدواریم از طرف اوقاف برای صدور سند اعیانی املاک اقدام شود.
عملیات اجرایی مجتمع صنوف خدمات خوردویی به اتمام رسید.

وی با اشاره به اتمام و تکمیل عمليات عمراني پروژه مجتمع صنوف خدمات خوردویی، اظهار داشت: در توافقاتی که با مسئولان اتحادیه صنوف خدمات خودرویی صورت گرفته، هريك از طرفين به انجام تعهدات خود اقدام نمودند و طی آيينی معبر این مجتمع به روی مردم عزيز شهرستان گشوده خواهد شد.

هماهنگي تمام دستگاههاي ناظر و خدمات رسان و حاكميتي از تمام ظرفيت شهرستان در راستاي جا به جایی و خروج صنوف خدمات خودرویی از شهر اقدام  نماید تا شاهد كم شدن ترافيك در سطح شهر و رفع مشكلات زيست محيطی و نازيبايی های بصری از سطح شهر باشيم.

لزوم پیگیری و تسریع در پروژه ساماندهی راه آهن در قدس
رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهرقدس با اشاره به اینکه شورا و شهرداری قدس تلاش مجدانه ایی برای رفع موانع و تسهیل و تسریع در احداث بیمارستان 160 تختخوابی قدس دارند، افزود: با این وجود هنوز معبری در اطراف این بیمارستان تعریف نشده و همین امر امکان استفاده از ظرفیت های قانونی برای تملک اراضی مورد نیاز را با مشکلاتی مواجه کرده است ولی با پیگیری کمیسیون حقوقی، گذری با عرض30 متر در کمیسیون ماده 5 استان مورد درخواست قرار گرفته است که معبری با عرض 30 متر برای بیمارستان 160 تختخوابی احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروژه ساماندهی راه آهن و زیرگذر شهر قدس موجب بروز مشکلات فراوانی برای شهروندان شهر قدس شده است، گفت: با توجه به اینکه بخش های مختلف، از جمله فرمانداری، ادارات، شهرداری برای رفع این مشکل دست اندر کار هستند باید تدبیری اندیشیده شود که هماهنگی های لازم برای رفع این معضل صورت پذیرد و تقاضا دارم این موضوع به عنوان یکی از خروجی های این جلسه مطرح و مورد مداقه قرار گیرد.

منبع خبر
مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0