پنج‌شنبه, 9 فروردين 1403
  • ساعت : ۰۰:۰۰
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۱/۰۸ 
  • تعداد بازدید : 317
  • کد خبر : ۸۳۴۷
مهندس مختاری شهردار قدس:
گام به گام در اجرای فاز دوم تم پارك آب‌شن/ كاشت ۵۰ گونه‌ گیاهی زینتی، دارویی و مثمر
مهندس مختاری شهردار قدس گفت: در اجرای فاز دوم این پروژه بیش از ۵۰ گونه گیاهی شامل انواع گیاهان دارویی، نهال، درخت، درختچه و گل‌های فصلی و دائمی در این پروژه کاشته و غرس شده و یا در برنامه ریزی کاشت قرار دارد که با خلق جذابیت‌های متعدد این بوستان را متمایز از سایر بوستان‌ها خواهد کرد.

مهندس مختاری شهردار قدس:
گام به گام در اجرای فاز دوم تم پارک آب‌شن/ کاشت ۵۰ گونه‌ گیاهی زینتی، دارویی و مثمر

مهندس مختاری شهردار قدس با اشاره اجرای عملیات احداث فاز دوم تم پارک ۴۰ هکتاری آب‌شن شهرقدس و اجرای دیوار محافظتی حاشیه رودخانه آیرین توسط شهرداری قدس، گفت: در اجرای فاز دوم این پروژه بیش از ۵۰ گونه گیاهی شامل انواع گیاهان دارویی، نهال، درخت، درختچه و گل‌های فصلی و دائمی در این پروژه کاشته و غرس شده و یا در برنامه ریزی کاشت قرار دارد که با خلق جذابیت‌های متعدد این بوستان را متمایز از سایر بوستان‌ها خواهد کرد.

به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس، مهندس مسعود مختاری شهردار قدس با اشاره به اجرای فاز دوم تم پارک آب‌شن شهرقدس اظهار داشت: یکی از رویکردهای اساسی مدیران و مسوولان ارتقا سرانه و گستردگی دسترسی فضاهای سبز شهری مصنوعی در راستای افزایش تاب‌آوری و نشاط اجتماعی است تا در چارچوب ارتقای فرهنگ و متابولیسم شهری به این نیاز شهروندان پاسخ داده شود.

وی افزود: اهمیت فضای سبز در محیط‌های شهری به حدی است که به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی جوامع مطرح و نبود آن به معنی عدم وجود نشاط و سرزندگی در شهرها تلقی می‌شود و از این رو دارای کارکردهای مختلفی از جمله کارکرد زیست‌محیطی، کارکرد زیباشناختی، کارکرد ترافیکی و... است.

شهردار قدس بیان داشت: توسعه فضای سبز و بوستان‌های شهری و توزیع عادلانه سرانه فضای سبز در سطح شهر در اولويت برنامه‌های شهرداری قدس قرار دارد که رشد بیش از ۳۵ درصدی احداث فضاهای سبز و رشد حدود ۴ متری سرانه فضای سبز شهری به حدود ۱۰ متر مربع گواه این موضوع است. 


مهندس مختاری با اشاره به پروژه تم پارک آب ‌شن گفت:  پروژه احداث تم پارک آب‌شن به عنوان شاخص ترین پروژه فضای سبز در دست اقدام شهرقدس به مساحت ۴۰ هکتار و به طول ۳ کیلومتر در حاشیه رودخانه فصلی آیرین و معادن شن و ماسه شهرقدس از سال گذشته در دست احداث است.


وی ادامه داد: پروژه احداث تم پارک آب‌شن با توجه به ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد طراحی باغ‌های ایرانی، با استفاده از عناصر طبیعی منطقه تجلی می یابد که فاز نخست این تم‌پارک با مساحت ۴/۵ هکتاری با اجرای ۱۱ هزار متر مربع عملیات کفپوش‌گذاری و اجرای دیوار محافظتی حاشیه رودخانه آیرین در سال ۹۸ توسط شهرداری قدس اجرایی شد.


شهردار قدس خاطرنشان کرد: از اواخر سال گذشته و از ابتدای سال جاری اجرای فاز دوم این پروژه در دستور کار شهرداری قدس قرار گرفته است که ۵۰ گونه گیاهی مختلف اعم از گیاهان دارویی، نهال، درخت، درختچه و گل‌های فصلی و دائمی در این پروژه کاشته شده و یا در برنامه‌ریزی کاشت و غرس قرار دارد که این بوستان را متمایز از سایر بوستان‌ها می‌کند.

مهندس مختاری با اشاره به جایگاه ویژه گیاهان دارویی گفت: گیاهان دارویی از ارزش خاصی در علوم زیستی، پزشکی و دام پزشکی به لحاظ پیشگیری و درمان بیماری برخوردار است و در سال های اخیر استفاده از گیاهان دارویی به دلیل اثبات اثرات مفید آن، ارزان بودن، نداشتن اثرات جانبی و همچنین سازگار بودن با محیط زیست روزبه روز در حال افزایش است و کاشت این گیاهان در بوستان‌ها نیز می‌تواند فواید بسیاری را با خود داشته و حتی بهره‌برداری‌هایی متنوعی را از آن می‌توان انجام داد.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی کاشته شده در بوستان آب شن شامل گیاهان گل محمدی، نعنا، نعنا خارجی، بادرنجبویه، توت فرنگی وحشی، گل گاوزبان، به لیمو، نسترن وحشی، زوفا، زرشک بوده و همچنین گیاهان دارویی گل مغربی، آویشن، مریم گلی، بومادران،  رزماری، مرزنجوش و گل راعی در برنامه ریزی کاشت قرار دارند.

شهردار قدس اضافه کرد: نهال‌های کاشته شده در این فاز از بوستان آب شن شامل زغال اخته، زیتون و عناب بوده و نهال‌های در برنامه ریزی کاشت متشکل از نهال‌های گونه‌های برگ بو، انار، ختمی درختی، سماق، زالزالک، اوکالیپتوس، بادام، بیدمشک، بلوط و ابریشم ایرانی می‌باشد‌

مهندس مختاری با اشاره به گونه‌های گیاهی کاشته شده در قسمت فضای سبز بوستان بیان کرد: درختان کاج تهران، سرو نقره‌ای، کامیس پاریس، صنوبر و سدروس آتلانتیکا تا به امروز در فاز دوم اجرای بوستان آب شن کاشت و غرس شده است.

وی ادامه داد: گل فصلی بنفشه و گل‌های دائمی مریم گلی، ابری نقره‌ای، رزماری، نسترن سفید و رز هفت رنگ و درختچه‌های یاس هلندی و سه رنگ از جمله گل‌های کاشته شده در این بوستان هستند.

شهردار قدس در خاتمه تصریح کرد: قطعا با رویکرد مثبت مجموعه مدیریت شهری قدس تم پارک ۴۰ هکتاری آب‌شن با تکمیل گام به گام و همچنین ساخت دریاچه مصنوعی به یکی از مراکز برجسته غرب استان تهران در حوزه اوقات فراغت و گردشگری بدل خواهد شد.

منبع خبر
مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی و شهرداری قدس
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.7.0
    V6.1.7.0